SECȚIUNEA
III: PRINCIPALELE SITURI IPOTEȘTI-CÂNDEȘTI
CAPITOLUL 6: MUNTENIA DE SUD-VEST
[p. 108]
6.3. Alte așezări din
Teleorman
Așezarea de la Olteni (în nordul județului, în
lunca Teleormănelului, afluent stânga a Teleormanului [vezi harta 2]) nu aduce noutăți, nici din
punct de vedere a locuințelor, nici a inventarului ceramic. Cercetat în regim
de salvare (dar gata distrus de avântul socialist), situl nu a mai dat decât
două rămășite de bordei și câteva fragmente ceramice (inclusiv un perete de
amforă databilă larg în secolul VI[54]), confirmând
cvasi-paritatea celor două tehnici, de la Dulceanca. Mai importantă este
descoperirea întâmplătoare a unui tipar de piatră pentru turnarea bijuteriilor,
una dintre fețe fiind destinată realizării cruciulițelor de bronz cu capete
lățite, piesă atribuită secolului al VI-lea[55]. Mai este poate de
reținut că așezarea fusese una de luncă, respectiv un tip mai rar, dar cu
analogii chiar în zonă.
Sfințești se află la circa 8 km. N de Dulceanca.
Și aici lucrările de terasare au distrus complet o așezare, și încă una foarte
timpurie, din câte putem judeca din rămășițele unicei locuințe cercetate[56]. Se constată nu numai o
netă predominare a ceramicii lucrate la roată, ci și calitatea deosebită a
fabricației[57]. Se remarcă un fragment
de amforă cu striuri adânci[58], o cană cu toartă de
foarte bună factură[59] (adică o raritate la
nordul Dunării, la epoca aceasta), un decor simplu, cu predominanță liniară[60]. Profilele sunt și ele
destul de neobișnuite, respectiv cu buze destul de puțin răsfrânte[61] sau chiar terminate
spre interior[62], în maniera secolului
IV (profilul buzelor este și el destul de sofisticat, dar nu are masivitatea
secolelor anterioare). Bazele vaselor au profilaturi complicate[63], amintind de
castroanele și cănile cu fund inelar ale epocilor rezolute, și urme de
desprindere cu sfoara (tratament ce însoțește modelarea la turații mari). Cele
câteva fragmente de ceramică lucrată cu mâna oferă și ele un aspect plăcut, cu
modulări accentuate ale marginii;
între aceste puține fragmente se găsesc și lucruri interesante, respectiv o
ansă de cană[64] și o tipsie cu tăieturi
fine, oblice, pe buză. Apariția acestui fragment ceramic, într-un lot atât de
mic, poate fi o întâmplare, dar este o întâmplare
[p. 109]
care subliniază apariția foarte timpurie a tipsiilor, în
contexte care nu au nimic de aface cu ceramica slavă[65].
Un alt fapt demn de reținut este opinia autoarei că, în
ciuda distrugerii severe a complexului, deci a imposibilității unor constatări
stratigrafice propriu-zise, adâncimea mică la care a fost găsită podeaua (circa
0,4 m. de la solul actual) recomandă o locuință puțin adâncită[66]. Faptul se potrivește
cu situația de la Dulceanca IV (prima așezare în serie, după opinia mea), unde
6 din 9 bordeie nu se adânceau mai mult de 0,2-0,3 m., și cu o altă
descoperire, probabil tot foarte timpurie, de la Copăceanca.
Cercetări proprii din 1997 și 1998 pe raza satului Copăceanca[67] (comuna Călinești,
județ Teleorman), la numai circa 10 km. E de Dulceanca (pe pârâul Câinelui), au
adus confirmări și precizări interesante vis-à-vis de geneza culturii și
perioada sa timpurie[68].
În punctul Vârcan (în
dreapta pârâului, pe terasă, la NV de sat) au fost evidențiate în arătură
fragmente ceramice atribuite inițial secolului al IV-lea. Sondajul a
identificat două concentrări de material ceramic, fără nivel arheologic și fără
a putea fi sesizate nici un fel de urme
ale unor amenajări (chirpic oricât de fin sau gropi, nici măcar de par;
evident, am făcut toate verificările laterale necesare, chestiunea fiind prea
interesantă pentru a rămâne neclară). Ceramica era prea fărâmițată de arături
pentru a evidenția forme, dar putem constata factura foarte diversă a
fabricației: două fragmente caolin (raritate în Câmpia Română, de proveniență
din Dobrogea, evident - importuri), ceramică fină cenușie (cu o subspecie
negricioasă), ceramică cenușie zgrunțuroasă (ciment), ceramică semi-fină
roșie (și aceasta, probabil, import din lumea romană), ceramică semi-grosieră,
de bucătărie, reprezentată și de ceramică lucrată la roată și de ceramică
lucrată cu mâna (fragmente de la mai multe exemplare); această ultimă specie a
fost arsă cu gura în jos (este roșiatică la exterior și cenușie în interior),
iar unele fragmente au un cert fason Ipotești (cu incizii involuntare și
caneluri slabe). Este prima descoperire de acest fel cel puțin prima făcută
publică[69], greu de încadrat
cronologic, dar pe care personal aș pune-o în legătură cu perioada tulbure de
la mijlocul secolului al V-lea, marcată de campanii militare la Dunăre și de
dispariția așezărilor.
În
punctul Cotu lui Pantilie, la circa 300 m SE de punctul anterior, în
stânga Pârâului Câinelui, în lunca
inundabilă, în dreapta șoselei ce pătrunde în sat dinspre nord, în
apropierea unui cot al apei (de unde numele), au fost descoperite urmele unei
așezări compuse din locuințe de suprafață (sau foarte aproape de această
definiție). Prima dintre ele era adâncită, sub stratul arat, circa 0,15 m.,
având dimensiuni de 4 x 3 m, cu un cuptor făcut din vălătuci; a doua locuință
era însă amenajată și mai sus, fiind complet distrusă de lucrările agricole,
recuperându-se numai fragmente ale instalației de foc și puțină ceramică
fragmentară. La limita terenului cercetat (în altă proprietate...) s-a
descoperit parțial o groapă relativ mare, fără funcție de colectare a
deșeurilor menajere, posibil groapă de acces la un cuptor de pâine, complet
umplută cu aluviunile aduse de o inundație (nu e de mirare că nu am mai găsit
mare lucru în așezare). Un alt complex interesant, pentru care nu prea cunosc
analogii, este o rețea de pari, destul de neregulată (probabil datorită
refacerilor), care probabil susținea un cuibar sau un mic hambar suspendat
(lunca este atât de joasă încât păstrarea grânelor într-o groapă este
exclusă!). În fine, cercetarea perieghetică a produs și dovada practicării
metalurgiei, sub forma unei lupe de fier de jumătate de kilogram. Materialul
ceramic recoltat din acest punct, destul de puțin numeros, respectiv vreo 40 de
fragmente ceramice, este alcătuit aproape
în integralitate de ceramica lucrată la roată, arsă la roșu-cărămiziu, cu o
pastă cu nisip destul de fin dar prea abundent (de unde o friabilitate mare).
Inventarul mărunt (un amnar, o cataramă simplă, un fragment de
[p. 110]
la o fibulă romană, probabil) nu permite o încadrare
prea strânsă (deși o limitează, de principiu, la cel târziu prima jumătate a
sec. VI), dar există și o mărgea cilindrică neagră, cu decor alb spiralat,
specifică secolului al V-lea[70]. Există o posibilitate reală ca așezarea din punctul
Cotu lui Pantilie să fie datată la finalul secolului al V-lea, dar mai mult decât
enunțul acestei posibilități nu se poate face, acum.
În
cadrul proiectului Southern Romania
Archaeological Project[71] s-au efectuat investigații complexe de-a lungul
râului Teleorman (1988-2000). Unul dintre sondaje a relevat o nouă așezare
Ipotești-Cândești. Descoperirea se localizează pe raza comunei Orbeasca, în
dreptul satului Lăceni, în lunca Teleormanului, pe o ridicătură cu
aspect aparent de tell. Punctul află la numai 11 km. SSE de Olteni și cam la
aceeași distanță ESE de Copăceanca și se pare că este, de asemeni, o așezare
timpurie, cu locuințe de suprafață și cu predominarea netă a ceramicii lucrate
la roată.
Atât
lucrări perieghetice mai vechi[72], cât și cercetări mai noi, confirmă o densitate neobișnuită
de locuire, în mazinul mijlociu-inferior al râului Vedea (și al afluenților),
pentru secolul al VI-lea, și foarte probabil și al V-lea. Se profilează ideea
că bazinul Vedea, alături de areale din Oltenia, pentru care astăzi există
certitudinea că au așezări timpurii, reprezintă împreună sau separat, nuanță
care astăzi ne scapă nucleul cultural Ipotești-Cândești. Dacă pentru
Oltenia cunoaștem acum și cealaltă ipostază, a așezărilor din amurgul aceluiași
orizont, în bazinul Vedea lipsește o asemenea evidență directă. Personal cred
că asemenea așezări ar trebui să existe, iar argumentul indirect în favoarea
ipotezei îl reprezintă descoperirile întâmplătoare de fibule digitate, ale
căror datări încep cu jumătatea
secolului al VI-lea[73], respectiv piesele de la Adămești, Alexandria[74] și Vârtoape[75].
MAI DEPARTE Muntenia centrală (Ciurel)
[54] FERCHE 1974, p. 109-110, fig. 121 (/9 fragmentul de
amforă).
[56] FERCHE 1974, p. 110-113, fig. 124-127.
[57] FERCHE 1974, fig. 125 are fotografii neobișnuit de
reușite, arătând o pastă bine cernută și o modelare rapidă și precisă, cu decor
simplu, trasat adânc, prin incizie sau canelare.
[58] FERCHE 1974, fig. 124/5, publicată invers.
[59] FERCHE 1974, fig. 124/2, cu urme foarte evidente ale
roții și incizii bine trasate.
[60] FERCHE 1974, fig. 124/1, 2,
3, 9, care, tocmai comentam deasupra, pentru siturile de la Dulceanca, par să
caracterizeze perioada de început). Un exemplar (fig. 124/6) este decorat cu
linie în val, însă într-o manieră mai degrabă caracteristică siturilor
sud-dunărene (BÖTTGER 1982, pl. 48/506,
50/96, 519, 51/601 etc; OPRIȘ 2000, pl.
XXV/212; sunt, fără excepții, vase de mari dimensiuni, ca și exemplarul de la
Sfințești) decât celor nord-dunărene, respectiv cu o unealtă cu un singur vârf,
lat și rotunjit. Trasarea destul de neregulată recomandă totuși producerea
locală a obiectului.
[61] FERCHE 1974, fig, 124/3, 4, 7,-9.
[62] FERCHE 1974, fig. 124/1.
[63] FERCHE 1974, fig. 126/1, 2; 126/6 pare mai degrabă capac
(o specie uitată apoi!) decât fund de vas.
[64] Probabil modelată manual opinia autoarei (FERCHE 1974, p. 113; v. și textul ilustrației,
respectiv fig. 127).
[65] O târzie dar bine-venită confirmare a venit de la
Gropșani (v. capitolul 9), unde nu mai este vorba despre vreun lot mic, salvat
prin miracol, și nici de o tipsie, ci
de numeroase piese de acest tip.
[66] FERCHE 1974, p. 110.
[67] Satul figurează pe hărți cu numele Izvoarele, revenind
la un nume mai vechi în 1997. Un alt nume vechi (și mai vechi) al comunității
este Bivolița.
[68] Aceste cercetări nu sunt deocamdată publicate, fiind
vorba despre săpături de mică amploare, cu rezultate care ar trebui confirmate
și verificate. Ele au fost întrerupte în 1999 din lipsă de fonduri și în 2000
datorită priorității pe care am acordat-o finalizării acestei teze. Elementele
deja cunoscute sunt însă prea interesante pentru a fi trecute cu vederea, fie și
în acest stadiu incipient.
[69] Personal mă tem că nu toată lumea înțelege importanța
unor astfel de descoperiri lipsite de glorie, respectiv fără complexe (deși
concentrarea de material este un complex în sine), și că eventuale situații
similare au fost trecute sub tăcere.
[70] Piesa se apropie cel mai mult de tipul III 3 b a lui
Aurelian Petre (PETRE A. 1987, planșa 150; v.
planșa 92b, pentru mărgelele mormântului D.7, încadrat în secolul V, v. p. 138;
la fel, mormântul D. 46, la planșa 89, cu aceeași încadrare). Este posibil însă
ca aceste obiecte să fi avut circulație mai îndelungată, un tip asemănător
fiind publicat de U. FIEDLER (1992, p.79, fig.
10/7) ca aparținând necropolei de la Sărata-Monteoru, iar încă o piesă
asemănătoare apare în necropola de la Blandiana (CIUGUDEAN
& 1993, fig. 3/3), piesă care nu poate coborâ sub mijlocul sec. IX.
Aceasta à-propos de datări pe piese mărunte... Piesa este însă puțin uzuală
în sec. VI, cel puțin în Câmpia Română.
[71] Proiect realizat în colaborare de Universitatea din
Cardiff (D.W. Bailey) și Muzeul Național de Istorie a României (Radian
Andreescu). Informații Sorin Oanță, căruia îi mulțumesc pentru amabilitate și
promtitudine.
[73] TEODOR D. 1992, FIEDLER 1992, p. 102-104, crede că poate coborâ aceste
datări până la anul 500 (dar datările domniei sale în Câmpia Română sunt în
general timpurii, pentru secolul VI, din motive care îmi scapă).
[74] SPIRU 1970 b, fig. 1 și 2.